Handlingsplan for psykisk arbejdsmiljø på BCE er klar

BCEs handlingsplan for psykisk arbejdsmiljø er nu tilgængelig og flere initiativer er allerede igangsat. Læs herunder mere om processen og handleplanens fokus.

Tidligere på foråret deltog størstedelen af instituttets ansatte i arbejdspladsvurdering og udfyldte et online spørgeskema om fysiske og psykiske forhold på vores arbejdsplads. Vi opnåede en flot svarprocent, og formand for BCE’s arbejdsmiljøudvalg, Morten Dam Rasmussen, kunne på institutmødet i april præsentere de væsentligste resultater fra undersøgelsen.

Arbejdsmiljøudvalget (LAMU) og Samarbejdsudvalget (LSU) samt instituttets ledelse har i et forløb, veltilrettelagt og drevet af Morten Dam Rasmussen, siden arbejdet grundigt med at udforme en handlingsplan for det psykiske arbejdsmiljø, som skal sikre, at der følges op på de fokusområder, som er identificeret i arbejdspladsvurderingen.
Arbejdet med at finde løsninger på de mange indmeldte fysiske udfordringer foregår stadig i LAMU. Information herom udsendes senere.

Handlingsplanen for psykisk arbejdsmiljø er nu færdig og tilgængelig via BCEs medarbejdeportal.

Handleplanens fokus
Handleplanen har tre overordnede fokusområder:

• Forbedring af trivsel og forebyggelse af stress
  • MUS
  • Arbejdspladskultur og kommunikation

LAMU og LSU har på baggrund af input fra medarbejderne identificeret en række aktiviteter til hvert fokusområde. Karakteren af aktiviteterne varierer, og det samme gør ansvaret for at arbejdet med dem. Dette fremgår af handlingsplanen.

Forebyggelse og håndtering af stress
LAMU, LSU og instituttets ledelse opfordrer alle medarbejdere til at læse AU’s information om forebyggelse og håndtering af stress. Find informationen her.

Her finder du også link til en stress-test og vejledning til, hvordan du er opmærksom på dig selv og dine kolleger. Hvis du mærker vedvarende tegn på stress, er det vigtigt, at du reagerer på det. Tal med din leder eller din kolleger, så du kan få hjælp.

Goddag og farvel til kolleger
En af aktiviteterne under fokusområdet Arbejdspladskultur og kommunikation er at informere om nye kolleger, der ansættes på instituttet samt farvel til kolleger, der stopper. Denne information findes nu på medarbejderportalen under ansættelser og fratrædelser og vil blive opdateret jævnligt.

Har du spørgsmål vedr. det fysiske eller psykiske arbejdsmiljø på BCE, er du altid velkommen til at kontakte din repræsentant i LAMU, som du kan se her.