Projektet Sludge2Fuel tiltrækker mediernes opmærksomhed

”Fra mørkt slam til sort guld”. Sådan lyder overskriften i en artikel, som Jyllands-Posten har bragt om projektet Sludge2Fuel.

Williane Vieira Macedo og Leendert Vergeynst (Foto: Henrik Olsen)

”Fra mørkt slam til sort guld”. Sådan lyder budskabet i en artikel, som Jyllands-Posten har bragt om projektet Sludge2Fuel - et projekt, som flere BCE-forskningsgrupper, ledet af Leendert Vergeynst, Patrick Biller og Konstantinos Anastasakis er i gang med.

Projektet Sludge2Fuel skal validere verdens første fuldskala implementering af den direkte konvertering af vådt spildevandsslam til bæredygtige brændstoffer, og man er nu nået så langt i processen, at resultaterne snart skal testes i virkeligheden.

Forhåbningen er at kunne bidrage til den grønne omstilling, og ifølge Leendert Vergeynst, adjunkt på Institut for Bio- og Kemiteknologi ved Aarhus Universitet, kan for eksempel flybranchen nyde godt af det såkaldte slambrændstof.

- Det langsigtede mål er at bruge det i fly, siger han og fortsætter:

- For olien ser ud til at have en god komposition i forhold til at bruge det indenfor tunge transportformer, der er svære at elektricificere. Vi vil ikke kunne producere nok brændstof til alle biler, men vi kan måske producere en stor del af den olie, der er brug for i fly, siger Leendert Vergeynst til Jyllands-Posten.

Pga. regler om ophavsret, må vi ikke gengive Jyllands-Postens artikel i sin fulde længe her på medarbejderportalen. Men har du log-in til avisen, kan du læse artiklen her (betalingsartikel).