Institutforum er et centralt forum for medbestemmelse på Institut for Bio- og Kemiteknologi. Her drøftes væsentlige akademiske spørgsmål med henblik på at sikre idéudvikling, kvalitet, gennemsigtighed og legitimitet i de beslutninger, der træffes på instituttet.
Institutforum bidrager samtidig til at understøtte instituttets faglige og sociale identitet og sammenhæng.
Institutlederen inddrager løbende og rettidigt Institutforum i væsentlige forhold af akademisk karakter. Det gælder blandt andet spørgsmål inden for forskning, talentudvikling, videnudveksling og uddannelse, hvor forummet fungerer som en vigtig platform for dialog og medbestemmelse.
Institutforum kan desuden udtale sig om alle akademiske forhold af væsentlig betydning for instituttets virksomhed og drøfter de emner, som institutlederen eller dekanen forelægger.
Sammensætningen af institutforummet skal ske under hensyntagen til instituttets størrelse, sammensætning og diversitet, og der skal sikres en passende repræsentation for videnskabeligt personale, ph.d.-studerende, teknisk-administrativt personale og studerende, så ingen gruppe så vidt muligt kun er repræsenteret ved ét medlem.